Jeg sidder i min bil i krydset Gammel Køge Landevej og Hvidovrevej (ud for Friheden S-togstation). På vej sydpå. Der er rødt lys, mange biler, jeg sidder i den inderste vognbane og er omringet af biler. Til venstre en høj kassevogn, der forhindrer udsynet til krydset. Pludselig starter kassevognen op og begynder at køre frem. Jeg følger trop. Så stopper kassevognen, mens jeg fortsætter, kommer ind i krydset og opdager nu at jeg er ved at køre over for rødt lys. Jeg er kommet ca 1 meter ind i krydset og ser mig til begge sider, der er ingen krydsende biler. Jeg fortsætter og kommer over krydset til tonerne af bilhorn. Når jeg hører ordet lyskryds, tænker jeg på krydset Gammel Køge Landevej og Hvidovrevej.
Et lyskryds er et forsinkende led, der bryder min køre rytme. Da dets primære funktion er at sørge for at jeg kommer uskadt over, lever jeg med det. Et lyskryds skaber orden i kaos. Hvis det manglede, ville verden være lidt mere spændende, men også farligere. Vores hverdag er fyldt med lyskryds. Hold til højre, gå ikke ud på kørebanen, kør ikke over sporene når bommen er nede og det røde lys blinker. Hvis du er Titanic, så sænk farten.
Går jeg en sen nattetime gennem det indre København, er jeg aldrig helt alene. De står rundt omkring på gadehjørnerne og blinker til mig. Trofast natten igennem, byens puls. Det sker, jeg ser en bil der holder tilbage for et rødt lys selvom der ikke er skyggen af andre biler i nærheden. Det må være et spørgsmål om principper. Nu hører jeg en ambulance i fuld udrykning med tudende horn. Den passerer krydset på trods af et rødt lys. Den fjerner sig, sirenerne bliver lavere og fjernere. Jeg får mit lyskryds tilbage.
Jeg krydser Rådhuspladsen og går til lyskrydset Vesterbrogade og H. C. Andersens Boulevard. Krydset er egentlig ikke kryds men danner et T. Pas på når lyset skifter og du gerne vil over, den krydsende cykelsti er ofte ikke tømt endnu. Er lyskrydset her en drillepind?.
Nu venter jeg på grønt lys for at krydse Bernstorffsgade fra Tivoli siden mod Hovedbanegården. Det er begyndt at regne og lyskrydset tager sig god tid. Jeg bliver våd, mens jeg ser over mod bussen, der holder foran Hovedbanegården. Da det endelig bliver grønt, er bussen kørt. Regnen fortsætter, men nu har jeg ikke så travlt.
Hvad sker der hvis et lyskryds dør, så lyser det hverken grønt, gult eller rødt. Der er kun de døde grå lygtehuse at se. Hvordan er det så med vigepligten og den krydsende færdsel? Hvem passer på dem og hvem passer på mig. Det gør mig trist.
I datalogien, som er mit fag, er der også lyskryds. De eksisterer i computerens indre og kaldes semaforer men har samme funktion. Skabe orden i kaos. Gøre en ting ad gangen.
Jeg læste engang en notits om en mindre hollandsk by, hvor man havde fjernet alle lyskryds. Det lidt overraskende resultat var at ulykkesfrekvensen faldt. Årsagen er formentlig at trafikanterne nu selv måtte tage ansvaret for deres liv.